Friday, January 06, 2006

حد الردة



طالما أثار هذا الموضوع قلقى و أنا ممن اعتادوا ألا يقبل أمر لا يقتنع به, منذ بضعة أيام عثرت على كتاب يناقش الامر بالتفصيل و هذا ما وصل الكتاب اليه:

1- فى القراّن عشرات الاّيات التى تحكم بحرية الاعتقاد و عدم تكفير الاّخر مهما كان وترك هذا الامر لله يعلمه و يجازى به فاعتناق الدين حرية و تركه حق لمن شاء

2- الرسول (ص) لم يعاقب المنافقين المعروفين على أيامه بأى شيء مع أن القراّن نزلت به اّيات تحكم بكفرهم بل و تنهى الرسول عن الصلاة عليهم حين يموتون أو الدعاء لهم(فقط لا يصلى عليهم لا أن يعاقبهم بالقتل)!!!

3- حرب الردة التى خاضها أبو بكلر الصديق كانت رد فعل لتحرك القبائل المرتدة بجيوش نحو المدينة أى أنها كانت حرب ضد التمرد لا على أساس دينى و الثابت أن ابو بكر لم يقتل من بدل دينه من أى مكان طالما لم يتمرد على الدولة الاسلامية

4- الحكم بقتل المرتد بنى على حديثين مشكوك فى صحتهما لكون الرواة غير موثوق بهم

5- الازهر أفتى بعدم جواز وضع تشريع بنائا على حديثين فقط دون وجود أساس من القراّن

6- بالبحث التاريخى يرجح المؤلف أن دس هذين الحديثين كان لحساب العباسيين ليحاكموا به خصومهم و يشرعوا التخلص منهم

7- طبقا لما وضعه العلماء فى عهد العباسيين فان كل من خالفهم زنديق و يجب قتله لان قاعدة المرتد هو "من خالف المعلوم من الدين بالضرورة" و ترك تعريف هذا المعلوم من الدين لاجماع العلماء أى من خالفهم برأى جديد حكم بكفره ووجب قتله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أخيرا.... لا اكراه فى الدين و لكن الدرس الاهم أن الدين موضوع للنقاش و الدراسة من أجل تنقيته من الدسائس و التدليس.. من جعل الدين موضوعا محرما على النقاش فقد أغلق قلبه للايمان الحقيقى و قبل أن يكون وعاءا لافكار غيره صحت أو أخطأت

الاسلام دين جميل و لن ابالغ اذا قلت أن كل الاديان جميلة و مسالمة و سامية و لكن أهواء البشر تترك صبغتها على كل الاديان فكما يتأثر الناس بالدين يتأثر الدين بالناس و العصر

10 comments:

Zeinobia said...

excellent post ,I always wonder about the contridiction between El-Quran and the Radaa rules
excellent one

Anonymous said...

Thanks man for the info
but can you get us some documents or fatwa
i sure know that 7ad el redda is not killing but i need some thing to put in the eyes of ppl who calim the opposite
thanks again

freeSoul said...

Zainab, I always felt it is not right but now I feel better with info telling me I was right and they were wrong

I also got much information about how rules in islam is made and it made me understand how much wrong we are as we are making rules of weak evidence or of no evidence at all, but al sharee3a don't support such silly rules

Memo, I will provide some evidences and texts on each of the points I wrote as a summery here, and will send you a document wrote by me, but plz review its arabic as i am not very good arabic writer that is why i didn't want to write "hadeeth" or "quraan" here in the post, I just posted the results

Mr-Biboooo said...

اعتقد انها محاولة رائعة و لكن انت مش متفق معايا ان الموضوع اكبر و انعكاسه على ايامنا له مدلول اعلى

Anonymous said...

لم يكن المشهد السياسي مهيئا لأبي بكر كما تهيئ لنا مسلسلات التلفاز و كتب التاريخ المدرسي، فقد ظلت خلافته مرفوضة من قوى عديدة من داخل المجتمع الإسلامي الوليد في ذلك الوقت.

أبو بكر حارب من خرجوا عليه باعتباره خليفة رسول الله، و هذه هي مشكلة الحكم الديني الذي تكون فيه معارضة الحاكم معارضة لله و الخروج على الحاكم خروجا على الدين.

كانت المشكلة هي أن الأعراب رفضوا أن يدفعوا الزكاة لخليفة لم يبايعوه ليعيد توزيعها عليهم مثلما أراد (التاريخ يعيد نفسه)، بل رأوا أنهم أدرى بالمحتاج منهم و رفضوا أن تخرج ثرواتهم خارج نطاق انتماءاتهم القبلية و هو أمر طبيعي و مفهوم؛ و لهذا السبب حاربهم أبو بكر في ما عرف بحرب مانعي الزكاة.

الموضوع مثله مثل باقي تاريخ الإسلام المبكر سياسي و اقتصادي و ليس عقائديا إلهيا و لا معركة بين الحق و الباطل كما يتصور العامة الذين حُجبت عنهم مصادر التاريخ.

المسألة من أساسها تنتفي إذا ما أصبح الدين مسألة شخصية كما يجب أن تكون، لا مجال فيها لطرف خارجي أن يحكم عليك بمعاييره الذاتية، خصوصا في مسألة غير موضوعية مثل موضوع الدين.

freeSoul said...

Mr Biboooo:

Thanks for the nice comment, I really didn't want to write about riligion because I know this will make a great debate but this time I couldn't hold myself because it carries alot of information and concepts in riligion and life, I just left it to the reader to learn the lessons

I will post what I think the real lesson out of that, about the impacts on our world of today, I hope you can clarify what you think to me :)

freeSoul said...

Alef:

Thanks for the clarification, that is exactly what I wanted to say and that is exactly what the book was explaining but I couldn't illustrate because i didn't want to make it long

some historical events are taken as a guideline in riligion, we sometimes forget that those people where humans and make mistakes, leaders and hence some of their decisions are more related to politics from religion

I will explain what I mean more later :)

freeSoul said...

yeah i am like you so i decided it is time to invade new ideas and know more things about that thing that doesn't seem resonable in my mind, and as you see it turns to have many other sides other than the sides those terrorists call for

I will visit your blog and give you honest comment on it soon :)

welcome to my blog, your opinion is all the time very welcomed

Free

Unknown said...

Dear All,
I came upon this blog by chance while surfing online.
I want to answer your concerns and thoughts about this rule in Islam, but first we need to agree on a simple fact:
In Islam, there is nothing such as "in my opinion" or "I think this is not correct...etc"....
There are ONLY 2 sources of legistlation (tashree3) in Islam:
1- Quraan
2- Sunna (prophet sayings).
As a muslim, you have to think , rethink and bust your brain cells in making sure that this verse (aya) is correct and that the meaning (tafseer) is so and so...also when it comes to Sunna, we are asked to think and ponder and investigate to find out and make sure that this hadeeth is truethfull (sa7ee7)...... if you reach a point that you are certain that this is a true aya or hadeeth than you must accept and embrace the teachings (dos and dont's ) in these verses and ayas no matter how contradicting they are to your own thoughts and ideas.
For example, if the aya says Alchohol is a sin, and you ask the trusted Islamic scholars and they assure you that the meaning of this aya is that Alchohol is a sin then you dont drink...thats it.
You dont go and ask why we dont drink and what if we drink just one drop or what about 2% alchohol etc....It is haram thats it.
Now we come to the "Ridda" penalty:
1- The verse that most people quote as a proof that "Ridda" penalty of death is not correct is in Ch.1 Sooret Al bakara "لا إكراه في الدين"...what most of them dont know is that the tafseer of this aya is that this is the case before non muslims embrace Islam.
A muslim will offer Islam as a religion to a non muslim...this non muslim then has a choice ...either to embrace or not...this is where this aya is used....BEFORE entering Islam..there is no forcing on any body (non Muslim ) to be a muslim......BUT once you have become a muslim,this aya does not apply to you.
2- The death penalty for Ridda or changing ones religion from Islam is a true fact which can only be denied by those who have not studied Fiqh or even read some of the prophets sayings.
Below are 2 Sayings which are Sa7ee7. Anybody is welcome to track them down and check the authenticity of these sayings:
عن ابن عباس رضي الله عنهما يرفعه إلى الرسول صلى الله عليه وسلم بأنه قال: "من بدَّل دينه فاقتلوه

ALSO
وما صح عنه صلى الله عليه وسلم أنه قال: "لا يحلُّ دمُ امرئ مسلم إلا بإحدى ثلاث"، وذكر منهم: "التارك لدينه المفارق للجماعة".

These are just 2 sayings which clearly state that any muslim who leaves Islam and embraces another religion must be killed.

=========================
I will stop here and will continue in a nother post if I am allowed to do so....
I will discuss the details of this issue and how it is done and why it is done in Islam
Thank you for your patience...

Wael AlMaghraby

Anonymous said...

الاخ وائل مغربى اتى وقد قرأت له فى اول سطرين ما ينطبق عليه قول البعض "الجواب بيبان من عنوانه" وهو يقول لك لا شئ فى الاسلام يقول "انا اعتقد" او "من وجهة نظرى" وهذه حرية شخصية له يرى فيه ان الاسلام دين لا يعترف بالرأى او الفكر ، ولكن ترجمته الفكرية للاسلام لا تعنى ان هذا هو الاسلام ، وهذا ما يرجى من كل متحدث ان لا يتحدث باسم الدين ولكن ليصحب فكره وينسبه لنفسه وليتحمل تبعاته...
ثانيا قال مسبقا ان المصدرين الوحيدين للتشريع هما القرآن والسنة ، ولا اعرف اى سنة يتحدث عنها ، هل هى السنة على الطريقة الوهابية ام السنة على الطريقة الماتريدية ام على طريقة الاشاعرة ام الصوفيه ام ام ... وليعد الى كتاب كل من تلك الفرق التى تكفر الاخريات المنتميين الى نفس المذهب الذى يتحدث عنه حتى يعلم ذلك ...
ثالثا ما يقوله يعنى انه لا يريد فقط فرض مذهب غير متفق على الدين ولكن باى حال من الاحوال سيفرض علينا ايضا وجهة نظر احد الفرق الفرعية المنسلخة من الفرق السنية حتى يفرضها على الاخرين ، ذلك انه هناك حديث اصفه بالوصمة المتسخة فى تاريخ الاسلام والتى ينأى عنها الرسول بان هناك فرقة واحدة من ثلاث وسبعين فى الجنة والباقى فى جهنم ، وانا الى الان لا اعرف ايا منهم تلك رغم اكذوبتها ذلك ان كل من الفرق الموجودة التى تتعدى المائة والخمسين يتعقد انه تلك الفرقة الناجية ....
لا يوجد فى القرآن حد الردة ولا يعرف القرآن حد الردة ، وكل ما قيل عن الردة هى ادخالات فردية مشوهة تنتمى لاخطاء البعض الذين دسوا تلك القذارات فى الاسلام والتى لن تضير الاسلام شيئا لان الاسلام معروف على الاقل عند الله ، وادعو الله ان لا يتحكم هؤلاء فى مصير الاخرين مرة اخرى ، فنحن عانينا وتم تشويه ديننا الحنيف الرحيم باسلوب الخلافة الذى ابتدع وادخل كل تلك التسفيهات فى تشريعنا ... وفى الاخر لنا الله